Ingelogd als Mijn naam 2  | logout plaats een advertentie  

Horeca Nieuws

Een eigen horecabedrijf in 12 stappen

Een eigen horecabedrijf in 12 stappen

20-12-2019

Een eigen horecabedrijf in 12 stappen

Starter in de horeca? Veel mensen dromen van een eigen restaurant of café. Deze checklist helpt je wegwijs te worden in het doolhof van vergunningen en regels vanuit de overheid.

1. Kvk en de Belastingdienst

Iedereen die een (horeca)bedrijf gaat starten, is verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Doe dit uiterlijk een week na je start. Inschrijven kost eenmalig € 50.

Na de inschrijving zal de KvK jouw gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst. Je hoeft je later dus niet nog apart aan te melden bij de fiscus.

Het is in deze fase handig om alvast na te denken over hoe je je betalingsverkeer gaat organiseren. Een geschikte zakelijke rekening is hierbij onmisbaar.

2. Bestemmingsplan gemeente

Stel: je vindt na het schrijven van je ondernemingsplan een prachtige locatie voor je restaurant. Je hebt al een tijdje gezocht en ziet jezelf al meteen in in je eigen zaak staan.

Dan is de verleiding groot om spijkers met koppen te slaan en direct een huur- of koopcontract te ondertekenen. Neem dan liever ruim de tijd om je in te lezen.

Haastige spoed is zelden goed!

Het is dan namelijk heel belangrijk dat je eerst bij de betreffende gemeente langsgaat om het bestemmingsplan te checken. Zo kunnen er op korte (of lange) termijn plannen liggen om grote wijzigingen aan te brengen op de beoogde locatie (of de directe omgeving). Dan is die ene perfecte locatie minder ideaal is dan je eerst dacht.

Starten ondanks bestemmingsplan

Past jouw toekomstige horecavestiging niet in het bestemmingsplan, maar wil je toch een bedrijf starten op die locatie? Onderzoek dan of het mogelijk is om het bestemmingsplan te wijzigen of vraag een omgevingsvergunning aan voor het 'handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening'.

3. Omgevingsvergunning bouwen

Denk niet alleen na over wat je nu nodig hebt. Misschien wil je in de toekomst wel gaan uitbreiden. Is dit mogelijk op de plek die je in gedachten hebt? Uiteraard kun je altijd nog gaan verhuizen, maar dit kan funest zijn voor je opgebouwde klantenbestand. 

Ga je verbouwen of renoveren, dan heb je vaak een omgevingsvergunning nodig van de gemeente. Het kan zijn dat je daarnaast ook een omgevingsvergunning moet aanvragen voor slopen en handelingen met gevolgen voor beschermde monumenten.

4. Omgevingsvergunning brandveilig gebruiken

Wist je dat het aanvragen van een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken verplicht is voor bepaalde gebouwen? Dit geldt onder meer voor basisscholen en hotels.

Voor het gebruik van andere gebouwen is een gebruiksmelding meestal voldoende. Bij het omgevingsloket online kun je erachter komen welke situatie op jouw toekomstige horecabedrijf van toepassing is.

Houd ook hierbij rekening met de toekomst. Misschien wil je beginnen met een café, maar wil je later ook lunch serveren. Het is slim om alvast een vergunning te vragen voor je toekomstplannen.

5. Milieubeheer

Iedere horecaondernemer krijgt te maken met milieuvoorschriften op het gebied van bijvoorbeeld geluid, energie en afvalstoffen.

 

Voorbeeldplan nodig?

Blijft het lastig om een bedrijfsplan te schrijven? Met dit gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ondernemers in de horeca helpen wij jou graag op weg.

Download gratis voorbeeld

 

Meestal hoef je hiervoor gelukkig geen speciale omgevingsvergunning aan te vragen voor het oprichten of veranderen van een milieu-inrichting, maar kun je volstaan met een melding. Neem hiervoor contact op met de gemeente.

6. Exploitatievergunning

Ondernemers die een restaurant of café starten of - natuurlijk ook een mogelijkheid - willen overnemen, moeten in sommige gemeenten een speciale exploitatievergunning horecabedrijf aanvragen.

Deze voorwaarden hebben te maken met openbare orde, veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van openbare inrichtingen.

Specifieke informatie hierover vind je terug in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente. De leidinggevenden van een bedrijf moeten in ieder geval aan deze eisen voldoen.

7. Van hygiëne tot NVWA

Of je nou een eetcafé begint, een sapjesbar opent of gaat rondrijden met een foodtruck: hygiëne is vanzelfsprekend erg belangrijk in de horeca. 

Daarom moet je als horecaondernemer beschikken over een HACCP-plan of kunnen aantonen dat ze een goedgekeurde hygiënecode volgen. Die is te bestellen op de website van de KHN. Voor het bereiden van eet- en drinkwaren gelden immers strikte regels waar jij je als horecaprofessional aan dient te houden.

Produceer of verwerk jij straks levensmiddelen, bijvoorbeeld in een restaurant? Dan moet jij je ook inschrijven in een register van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

8. Drank- en horecavergunning

Ook goed om te weten: alcohol schenken mag niet zomaar. Als je in je horecaonderneming alcoholische dranken wil schenken, moet je beschikken over een drank- en horecavergunning van de gemeente.

Daarnaast moet het bedrijfspand en jouw personeel ook aan verschillende eisen voldoen. Zorg dat je hier bij het inwerken van nieuwe medewerkers genoeg aandacht aan besteed, je wilt immers geen hoge boetes.

9. Terrasvergunning

Als je de ruimte hebt, is het natuurlijk een grote plus wanneer gasten bij lekker weer ook buiten op het terras bij jou een drankje of maaltijd kunnen komen nuttigen.

Maar als je een terras wilt plaatsen op jouw terrein (of in de openbare ruimte), zul je in veel gevallen eerst een terrasvergunning bij de gemeente moeten aanvragen.

Let op: Een terras is alleen toegestaan bij een gevestigde horecazaak.

10. Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten en muziekrechten

Staat er straks ook een kansspelautomaat in jouw zaak? Zorg dan dat je hiervoor op tijd een vergunning aanvraagt bij de gemeente. Deze vergunning is vervolgens geldig voor één locatie of vestiging.

Vergeet ook de muziekrechten niet, want ook bij het in het openbaar afspelen van muziek krijg je te maken met regels van de overheid. Hiervoor moet je zelfs speciaal toestemming krijgen. In Nederland kun je hiervoor terecht bij Buma en Sena, die de toestemming regelen via het uitgeven van licenties.

11. Betalingsverkeer organiseren

Het is ook verstandig om al tijdens de oriënterende fase na te denken over hoe je jouw zakelijke betalingsverkeer straks precies wilt organiseren.Daar hoort vaak ook het openen van een zakelijke rekening bij.

En ga je de boekhouding straks zelf bijhouden of besteed je deze taak liever uit? Zeker als je straks gaat groeien is het handig om dit over te laten aan een accountant of boekhouder. Hoe groter je zaak, des te ingewikkelder de administratie.

12. Risicoinventarisatie en -evaluatie

Grote kans dat je straks voor jouw horecabedrijf ook personeel in dienst gaat nemen. Om dit te kunnen doen, moet je bij de start van jouw onderneming beschikken over een zekere risicoinventarisatie en -evaluatie (RI&E).

Hierin komen onder meer de huidige bedrijfsrisico's op de werkplek (en hoe je deze risico's in de toekomst zoveel mogelijk gaat beperken) aan bod.

Bonus: Reserveringssysteem

Is je horecazaak na een tijdje zwoegen eindelijk open? Laat de reserveringen maar komen! Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven bellen en mailen, maar tegenwoordig wordt er veel online gereserveerd.

Denk bijvoorbeeld aan de website en app van The Fork. Hier kunnen gasten direct een recensie voor je achterlaten. Een ander voorbeeld is eTender. Beide voorbeelden geven de mogelijkheid een tafelplan toe te voegen, zodat je direct weet welke gasten waar zitten.

Klaar voor een ijzersterke start? Ga naar de Startversterker voor checklists, tests en tips waarmee je jouw start naar een hoger niveau tilt.




Notice: Undefined variable: page2 in /home/horecamark/domains/horecamarktplein.nl/public_html/forms/items.php on line 174
< terug naar overzicht

Heeft u een suggestie?